Thursday, April 8, 2010

Bill Gates'i Sıradan Bir Adamken Tanırdım


Bazen 'Bill Gates'i sıradan bir adamken tanırdım' yorumunu yapmayı seviyorum. Biliyorum bu beni biraz demode yapıyor ancak aynı zamanda benim bu 'girişim' işinde uzun zamandır olduğumu gösteriyor. Dürüst olmak gerekirse, IBM PC'nin ilk zamanlarında büyük IBM'de yerimi korumak için Microsoft ile çalıştım.
O zamanlar ilk olarak 'Traf-O-Data' olarak adlandırılan raporlara bilgi işleyen ve daha sonra mikrobilgisayar üreticilerine Temel Yorumlayıcı satmak için Microsoft olarak değiştirilen bir girişimin başarılı olabileceğini tahmin edemezdim. Şimdi geriye dönüp baktığımızda, Bill Gates bir girişim için birçok şey yaptı ve ben halen bugünün girişimcileri ve şirketleri için onu ilham kaynağı olarak görüyorum.
1. Güçlü bir takım kurun. Bence Bill Gates ortakları Steve Ballmer ve Paul Allen olmadan başarısız olurdu. Bill Gates işin teknik kısmıyla ilgilenirken Steve Ballmer denklemin pazarlama ve iş dünyasıyla ilgili kısmını halletti. Steve Procter&Gamble Co'dan geldi ve Duncan Hines'Moist&Easy cakes adına pazarlama işlerini yürütüyordu. Yani Steve ve Bill konuşmak için çok iyi bir ikiliydi. Paul Allen ise önsezili bir kişilikti. Xerox Star halen geçici ve etkili olmayan yamalar kullanırken Allen mouse ve grafik kullanıcı arayüzlerine inanıyordu.
2. Pazar vizyonu, odaklanma ve fırsat. Onların görüşü 'bireysel' bilgisayar dünyasıydı yani dünyada herkesin bir fırsatı vardı. Biz, IBM'de çalışanlar, bunu anlamadık ve IBM PC'yi bir grup robotun istasyon olarak kullandığı 'iş' olarak yani 'iş istasyonu' olarak adlandırmada ısrarcıydık. IBM'deki arkadaşlarımın birçoğu böyle oyuncaklara birinin neden para harcayağını tahmin edemiyorlardı.
3. Destekçi topluluğun katılımını sağlayın. Ne kadar zeki insanlar olsa da ya da ne kadar iyi finanse edilirse edilsin bir girişim sadece birkaç şey yapabilir. Binlerce ortağı ikna etmek zorundasınız. Şayet size inanırlarsa kazanan olabilirler. İşte bu gerçek viral pazarlamadır. Microsoft uygulamalar için yazılım geliştiricilere ve çoklu PC ortamları için donanım üreticilerine büyük miktarlarda zaman ve para ayırdı.
4. Pazarlama, pazarlama, pazarlama. Microsoft'tan önce, bilgisayarlar hiçbir zaman 'pazarlanmadı'. Büyük şirketler bir dizi kalite testi ve teknik değerlendirmeyle ana merkezi işlemcileri yarıştırdılar ve en iyi teknik çözüm kazandı. Ben bireysel olarak iş akışını biraz olsun hızlandırmak için gecelerimi ve haftalarımı bilgisayar başında geçirdim. Şimdi tüketiciler kadar CEOlar da bir diğer bilgisayarlarını büyük ölçüde pazarlama ile görüntü takımını baz alarak satın alıyorlar. Bu konuda IBM Microsoft'tan çok şey öğrendi.
Dünya döndükçe, zamanla durumların nasıl değiştiği inanılmaz. Şimdi Microsoft büyük goril ve ben ise girişimcilerle çalışan küçük bir girişimci. İş tecrübemim 'çok yönlü' olduğunu düşünebilirsiniz. Steve Ballmer'ın da Microsoft gibi büyük bir şirketin önyargılarından çok geriye dönüp girişim problemleriyle ilgilenmek istediği konusunda şüpheliyim.
Bu hikaye hakkında anlatacak çok şey var. Aslında, Bill Gates ve Microsof hakkında yazılmış birçok kitap var. Benim en beğendiklerimden biri ''Hard Drive: Bill Gates and The Making of the Microsoft Empire' (Sabit Disk: Bill Gates vb Microsoft'un Oluşumu). IBM için ise birçok acı ve zorluktan sonra mesaj anlaşıldı. Bu hikaye için Louis V. Gertner'in yazdığı 'Who Says Elephants Can't Dance?' i ( Kim Demiş Filler Uçamaz Diye?)
Eski günlerden konuşmak eğlenceli. Hepimiz sıradan insanlar olarak başlıyoruz. Ama sizler bunları erkenden öğrenin. Ultra-milyonerlerin dünyası sizi çağırıyor.

No comments:

Post a Comment