Friday, April 9, 2010

Girişimcilerin "Probleme Çözüm Arama" Sendromu


Potansiyel girişimciler çözülmesi gereken problemleri olduğunda, uygulanabilecek fikirler düşünürler. Müşteriler sonuçlara para verir, fikirler için bir pazar yoktur. Genellikle "milyon dolarlık fikirleri olanlarla" karşılaşırım ama hiç bir fikre bu kadar para vereni görmedim.
Genellikle, bir fikri uygulama aşamasında olan girişimler görürüm, ancak çözdükleri problemi tam olarak anlayamam. Bu ürünün ve teknolojinin ne kadar mükemmel olduğuyla ilgili sayfalarca yazı yazılır ama asla problemi tanımlamazlar (yatırımcılar buna "probleme çözüm arama" sendromu der).


Bir iş planında ilgili bir "tehlike işareti" rekabetçi analizlerin eksik olduğunu söyleyen ya da "bu ürünün piyasası yok" diyen kısa bir söylemin eksikliğidir. Bana göre, rekabet yoksa, ürününüz için piyasa da yok demektir, öyleyse neden üretesiniz?

Neyse ki çoğu girişimci, fikirleri gerçek bir problemi çözene ve piyasa da ilerleyene dek değişken olabilecek kadar zeki. Halbuki, çözüm üretmeden problemi tanımlamaya odaklansalardı boşuna zaman, para kaybetmezlerdi.

Zeki girişimciler, girişim fikirlerinin birileri için çözüm olduğunu ve şirketlerin para kazanması gerektiğini de unutmazlar. Para kazanmanın yolu insanların ya da şirketlerin ihtiyacı olan birşeyler yapmaktır (istediklerini değil). Aşağıda size yardımı dokunabilecek eski bir Paul Graham makalesi var, "Girişim Fikirleri":

  • İşin ağırlıkta olduğu bir süreç oluşturun. Bu bilgisayarların egemen olduğu dönemdir. Muhasebe defterine 1-2-3 yazın, Google da bunu İnternetteki bilgi deposuna uygulasın. Henry Ford bu ilkeyi otomotiv üretiminde bile uygulamıştır. Bu alanda halen birçok girişim fırsatı vardır.
  • Kırık birşeyi tamir edin. İş yaşamında, geleneksel banka iş modellerinin azaldığını ya da en azından artık amaçlarına uymadığını görüyorum. Diğer yandan, İnternet'teki çöpçatanlık siteleri de işe yaramıyor. Binlercesi var, insanların istediği birşeyler sunmaları. Ancak kullanan insanlara göre korkunç çalışıyorlar.
  • Lüks olanı ulaşılabilir kılın. İnsanlar bir şeye çok para verirse onu çok ister. Ancak teknoloji ilerledikçe çoğu ürün şaşırtıcı derecede ucuzlayabilir. Bu da size piyasa fırsatı sunar, daha çok satarsınız ve insanlar bunu farklı şekillerde kullanır. Örneğin, bir zamanlar cep telefonları o kadar ucuzdu ki insanlar cep telefonlarını kamera ve İnternet ulaşım aracı olarak kullanmaya başladı.
  • Bir şeyin kullanımını kolaylaştırın ve fiyatını azaltın. Ürünleri ucuzlatmak daha çok satış ve kar demektir. Uzun bir süre için ürünlerin fiyatını azaltmak onları daha kolay kılar ama artık kolay şeyler bile çok karışık. Bugünlerde bilgisayar uygulamaları ucuz ama yine de kullanımı imkansız.
  • Mevcut çözümleri bir sonraki aşamaya taşıyın. Hepimizi etkileyen mevcut problemleri çözün. Küresel ısınmayla uğraşın, depremin nerede olacağını tahmin edin, alternatif enerji kaynakları bulun, kanseri tedavi edin ve yaşlanmaya çözüm bulun. Bu alanlarda fırsat kıtlığı yoktur.

Tüm bunları gelecek vadeden yeni teknolojilerle ve düşüncenizi geliştirecek yeteneklerle birleştirin. Problem çözümleri girişimlerin malzemesidir. Bugün, bir sonraki girişiminizdeki "fikrinize" temel oluşturmak için kullanabileceğiniz bir problemi çözmekle başlayın.

No comments:

Post a Comment