Sunday, April 4, 2010

Dışarıdan Yazılım Almak Ya da Almamak


Geçmişimde yazılım geliştirme de olduğu için, sık sık yerel bir şirket ya da deniz aşırı bir kuruluş, örneğin Çin ya da Doğu Avrupa, yerine ne zaman kurum içi çözüm üretilmesi gerektiği sorusuyla karşı karşıya kalıyorum.
Tüm durumlar için bu sorunun basit bir cevabı yoktur ancak kesinlikle içinde bulunduğunuz duruma optimum çözümleri seçmenize yardımcı olacak bazı anahtar faktörler vardır. Aslında bu faktörler sadece yazılım geliştirmeye değil ürün ve servisinize de hitap etmektedir.
1. Ana yetkinin kontrolü. Ana yetkinizi dışarıdan temin etmeyin. Yazılımınız aynı zamanda çözümünüz ve 'gizli sosunuz'sa, bunu dışarıdan kimseye emanet etmeyin. Bu tıpkı şirketinizin kontrolünden vazgeçmek gibidir. Yazılımınız görevinizin bir parçasıysa diğer faktörelere bir göz atın.
2. Fikri mülkiyet kapsamı. Bazı ülke kültürleri fikri mülkiyete olduğu kadar yazılıma değer vermezler. Örneğin, bugün Çin ve Vietnam'da kullanılan yazılımların %90'ı korsan. Yakın ve yerel dış alımlar kontrat ve gizlilik sözleşmeleriyle yönetilebilir. Fikri mülkiyetinize sahip çıkın.
3. Teknoloji seviyesi. Çözümünüzün yazılım teknolijisindeki son aşamaları ve çoklu-sistem yüklemeleri ve iyileşmeleri ile milyonlarla kullanıcının ölçeklenebilmesini kapsamasını bekliyorsanız, dış kaynaklara güvenmeyin. Diğer yandan, bakım ve çekirdeksiz yazılım için en düşük maliyetli çözümü kullanın.
4. Maliyet etkenleri. Asya ve Doğu Avrupa'daki şirketler %75'e varan maliyet düşürümü sağlayabilmektedir. Bu hesaplamalarda, daha çok proje yönetimi, daha çok seyahat ve daha az etkili iletişim gibi uzaktan çalışmanın dolaylı maliyetlerini de göz önünde bulundurun. Net düşündüğünüzden daha az maliyet düşürümü olabilir.
5. Ürün ya da hizmetler. Ürün yazılımı yapıldığında, bunu müşterilere göndermek çok çaba gerektirmez. Yazılım hizmetleri, diğer yandan, daha düşük kaldıraç seviyesi ve tekrar kullanımla özel durumlar için özelleştirilmiş yazılımı içerir.
6. Yaratıcı ya da İşlevsel. Çip tasarlama programları, mimari sunuş tekniği ya da tüketici oyunları gibi yaratıcı ürünler kolay kolay dış kaynaklardan destek alamaz. Proses otomasyon ya da koruma sistemleri gibi büyük ama olağan işlevsel ürünler dış kaynaklardan tarafından daha kolay desteklenir. Bütün dış kaynak durumlarında, ayrıntılı özellikler istenir.
Bu günlerde tipik yazılım girişimleri ilk üründe ücretsiz çalışan kurucu ve yardımcısı gibi bir ya da iki kişi tarafından yürütülüyor.
Diğer yandan, girişiminiz yazılım kaynaklı değil ancak bazı işlerinizin yapılması gerekiyorsa, elaman alımı, onları yönetme, ödeme ve belki de onları daha sonra işten çıkarmaya nazaran, yerel ya da uzaktan dış kaynaktan destek almak daha iyidir.
Dış kaynaktan destek almaya karar verirseniz, öncelikle ilişkileri kurun ve projeyi dikkatlice yönetin. Yetersiz kadro ve eğitim, yüksek iş hacmi ve satıcı firma proje yönetimi eksikliğine dikkat edin. Sizin tarafınızda, öldürücü etkenler zayıf tanımlamalar, kabul etme kriterlerinin olmayışı ve faaliyet alanı kaymasıdır.
Sonuç olarak, yazılım girişimcilerinin devrinin son derece abartıldığını düşünüyorum. Yazılım geliştirme dış kaynak desteği alıyorsanız, üretim yapıyorsanız ya muhasebeyle ilgileniyorsanız, etkenler aynıdır. Dış kaynak bir problem ya da çözüm değil; bir araçtır.

Mart ayı yazılarımızı takip etmek için: http://nihalmuradoglu.blogcu.com

No comments:

Post a Comment